Käytä esiintymiskoulutusta itsesi löytämiseen.

Yksi asiakkaani, tutkimuslaitoksen johtaja, kiteytti kerran, että tämä (johtajan) duuni on sellaista framihommaa. On oltava esillä, jos meinaa saada asioita aikaan. On oltava esillä, jos tehtävänä on saada oma tiimi toimimaan yhtenäisesti yhteen suuntaan yhtä päämäärää tavoitellen. On oltava esillä, jos pitää vetää rajaa. On oltava esillä, jos kansakunnalle tai asiakkaille pitää saada sanottua jotakin.

Johtajamarkkinoilla esiintymis- ja vuorovaikutustaidot ovat yhä useammin se tekijä, joka erottelee asiantuntemukseltaan ja johtajakokemukseltaan muutoin tasavertaisia kandidaatteja.

Esiintymisvalmennus on yksi mahdollisuus löytää itsestään se paras mahdollinen esiintyjä, jonka kanssa on hyvä tehdä töitä. Esiintyjäpersoona ei ole erillinen olento, vaan se on oman oikean persoonan se osa, joka altistetaan julkisuudelle. Me ihmiset yleensä ja ehkä me suomalaiset erityisesti aistimme aitouden ja luotamme aitoon persoonaan. Kun harjoittelet esiintymistä, harjoittelet itsenäsi olemista – ja paradoksaalisesti tutustut itseesi. Esiintymiskoulutus on erikoislaatuinen peili, joka näyttää monia tuttuja asioita, mutta saattaa asettaa suurennuslasin alle myös jotakin sellaista, joka on ollut aiemmin varjossa omalta katseelta.

Persoona saa ja sen pitää olla persoonallinen, oman näköisensä ja oman hajuisensa. Kulmikkaan henkilön pitää oppia se, miten hänen kulmansa välittyvät vaikkapa TV-kameran kautta. Pehmeältä vaikuttavan persoonan on syytä tunnistaa oma pehmeytensä laji ja käyttää sitä hyväkseen parhaalla mahdollisella tavalla. Voi toki olla tarpeen pitää myös pieni huutoharjoitus! Mutkikkaasti ja seitsemän sivulauseen kautta ajattelevan persoonan täytyy ymmärtää, miten oma ajattelu ja tehokas viestintä ovat kaksi eri asiaa.

Jokainen yksilöllisesti oman persoonansa mukaan, koska näitä framihommia ei voi tehdä kuin oman persoonansa kautta.

Esiintymiskoulutus kaivaa karisman esiin

Viestinnän tutkimus on yrittänyt selvittää uskottavan esiintymisen elementtejä Aristoteleestä lähtien. Yksi käyttökelpoinen jako menee kolmeen: uskottavuus koostuu asiantuntemuksesta, empaattisuudesta ja attraktiivisuudesta. Asiantuntemus on kaiken pohja. Toisen huomioon ottaminen eli viestinnässä usein kohderyhmälähtöisyys on toinen tärkeä elementti. Empatiaa voi myös harjoitella: se on sitä, ettei keskeytä, se on sitä, että osoittaa sanoillaan ja eleillään ymmärtävänsä kohderyhmän tai kuulijan tilanteen. Empatian puutetta saatoimme katsella TV-uutisissa vuosikausia, kun entinen presidentti Trump esiintyi. Moni antaa ylimielisen vaikutelman tietämättään.

Kolmas elementti on attraktiivisuus. Se tarkoittaa sitä persoonallisuuden piirrettä, joka kutsuu toisia puoleensa. Meillä kaikilla on varmasti tuttavia tai ystäviä, jotka tuntuvat olevan luontaisesti porukan keskipisteitä. Erikoistapaus on karismaattinen henkilö: se, joka astuu tilaan, ja kaikki katseet kääntyvät häneen saman tien. Joissakin tapauksissa asema ja karisma kulkevat käsikkäin, joskus eivät. Voimme miettiä vaikkapa paaveja tai presidenttejä.

Karisma voi olla myös piilevä luonteenpiirre. Jotkut meistä tulevat vaatimattomuutta korostavista perhekulttuureista. Joku meissä voi sanoa, että itsestään numeron tekeminen on väärin tai tyhmää tai syntiä. Viestintämielessä karisma pitäisi kuitenkin ottaa käyttöön kaikessa voimassaan, sillä ihminenhän esiintyy sanottavansa, ei itsensä takia. Karisman antama kantovoima voisi kuljettaa sanomasi voimallisemmin ja tehokkaammin sille kohderyhmälle, mille se on tarkoitettu. Samoin moni viestinnällinen kriisi on sammunut alkuunsa, kun se on sammutettu yhdellä karismaattisella esiintymisellä.

Karismaa voi kutsua esiin. Sitä voi harjoitella. Ja kun omaan karismaan tutustuu esiintymisvalmennuksessa, se jää käyttöön loppuelämäksi.

Haluatko kehittyä esiintyjänä ja johtajana?

Varaa ilmainen konsultaatio

Kirjoittanut : Kimmo Räntilä

Kimmo Räntilä on kokenut viestintä­konsultti ja -kouluttaja, jolla on YLE-vuosien takaama vankka journa­listinen tausta. Hän on Kriittisen korkea­koulun pitkän kirjoittaja­koulutus­­ohjelman ja Teatteri­korkeakoulun pitkän käsikirjoittaja­­koulutusohjelman koulima dramaturgi ja käsi­kirjoittaja.